onsdag 8 juli 2015

Dagens middag

Är det "bara jag" som tycker om när det regnar?
På de flesta bloggar och instagramkonton klagas det över regnet, medans jag sitter här och njuter :) .
Jag älskar att höra hur regnet smattrar mot tak och fönster, samt den väldigt speciella doften som kommer av sommarregn. Känns så.. somrigt? 
 Strosar omkring hemma med tända ljus och öppen dörr, det gör jag det. Trivsamt!

Två favoriter, vilket katterna också tycker, syns det ;) ?

Idag, med regnet som öser ned, ytterdörren vidöppen, och den somriga regndoften, blev det en mycket god middag. Stekt lax, kokt potatis och sås. 
Till det ett stooort glas mjölk, såklart ;) .

För den som vill veta receptet, så kommer det här;

Ingredienser :
  • Potatis
  • Lax (jag valde skuren i portionsbitar, 4 st)
  • 1 gul lök
  • Olja att steka i (jag hade olivolja)
  • 2 dl vatten
  • 2 dl crème fraiche (gärna smaksatt)
  • 1 citron
  • Kryddor (tex. svartpeppar, vitlökspulver, salt.)
 Skala och koka potatisen.
Börja sedan skala och hacka löken, och fräs den mjuk i en kastrull med olja.
När löken är mjuk häller du i vatten, crème fraiche samt pressad citronsaft. Rivet skal är också gott.
Låt såsen sjuda en liten stund, och smaka av med kryddor om du vill.

Koka potatis, fräs löken mjuk.

Blanda alla såsens ingredienser, låt sjuda.
Laxen steks på låg värme, i olja. På den plattan jag använde finns det 12 lägen, jag stekte på 7:an. 
Krydda laxen med salt och peppar, gärna lite dill och vitlökspulver också.

Stek laxen.

Hur länge laxen ska stekas är nog upp till var och en, steks den för länge blir den bara torr. En hållpunkt är att laxen bör vara 50-55 C inuti.

Jag stekte laxen i nästan 20 minuter, och vände den var 5:e minut ungefär. För mig blev den alldeles perfekt, saftig och genomstekt på insidan, och lagom knaprig på utsidan. Bästa laxen jag någonsin har tillagat :P .

Perfekt lax, enligt mig ;) .

När  potatisen , såsen och laxen är klar är det bara att hugga in!
Jag skulle tro att denna rätt är jättegod att ha broccoli till, men inte orkade jag värma på något sådant idag. Alldeles för hungrig! Därför får ni också ursäkta de kassa bilderna :) .


Stekt lax, kokt potatis, sås och ett stort glas mjölk!

Hoppas det smakar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Så roligt att just DU vill kommentera!