tisdag 7 juli 2015

Citron

Något som jag älskar är citron. Helt ärligt, man kan ha citron till ALLT!
Varje kväll har jag det i mitt te (kamomillte), det är gott att ha i kaffe (no kidding!), på mackan, går utmärkt att använda till städning.. Ja, man kan ha citron till allt.

Idag bakade jag citronkakor, som faktiskt smakade bra. Så därför tänkte jag dela med mig av receptet!




Ingredienser 
  • 1 dl smör (cirka 115 gram/"one stick")
  • 2,3dl mjöl (jag använde vetemjöl)
  • ~0,9 dl florsocker
  • 2,3 dl strösocker
  • 2 msk mjöl
  • 0,5 msk bakpulver
  • En nypa vaniljsocker (frivilligt)
  • 2 ägg ("vispade")
  • 2 msk citronjuice (jag använde ~3)
  • Rivet skal från en citron (frivilligt)
  • Florsocker
  • Citronjuice





Smöret ska vara rumstempurerat.
Värm ugnen till 170 °C.

Under tiden som ugnen värms upp ska du blanda det rumstempade smöret med mjöl och florsocker.
Det kommer bli som en torr smuldeg. 
Lägg "degen" i en smord form, och ställ in den på en plåt i den uppvärmda ugnen i cirka 15 minuter. Den bör stå i mitten.


Nu när kakbotten står inne i ugnen är det dags att göra lager nr. två.
Då blandas socker, mjöl och bakpulver. I en skål brevid slår du ihop två ägg, och häller i citronsaften och ev. citronskal. 
När detta är gjort, mixar du ihop äggen och citronen med den första blandningen. 


När 15 minuter har gått, tar du ur kakbotten från ugnen, och häller på lager nummer två. Sedan ska kakan in i ugnen igen, denna gång i 20-25 minuter.
Jag hade min inne i 20 minuter. För mig vart kakan ganska mjuk, nästan lite kladdig. Riktigt god. Ha den inne längre för att få en kaka som är mer fast. 
(Tänk på att alla ugnar är olika, jag utgår från min.)


Nu är det dags för glasyren, som är väldigt enkel.
Blanda florsocker med citronjuice, klart! Här får var och en bestämma hur man vill ha det. 
Jag gjorde en lös glasyr, och blandade då i lite vatten. 

När kakan är gyllenbrun/gul, så är det dags att ta ur den.
Direkt när detta är gjort, så ska glasyren hällas på. Medans kakan fortfarande är varm!



Låt sedan kakan svalna, skär sedan upp den. Ät som den är, eller tillsammans med grädde, bär eller något annat gott.

Hoppas det smakar :) .

Jag kommer göra denna kaka igen, och igen och igen! Nästa gång ska den stå inne lite längre, för att få den mer fast. 
Men nog vart det god, denna gång också! 
Yummylicious

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Så roligt att just DU vill kommentera!