söndag 1 februari 2015

Böcker på min "att-köpa-lista" ☺

Ja, jag har faktiskt en lista med böcker som jag ska köpa!
Jag älskar att läsa, gärna fakta och verklighetsbaserat men även skönlitteratur.
Min lista fylls på (alldeles) för ofta, så jag ger bara ett kort urval .


  • Sagan Om Isfolket, från bok 29 till 47.
    Detta är.. wow! Absolut bästa jag någonsin har läst. Jag är helt fast. Jag har inte läst klart hela serien, utan endast upp till bok 28. Så jag letar efter ett passande paket med resterande böcker. Inte det lättaste dock, de är väldigt eftertraktade. För er som inte har läst denna serie säger jag bara: GÖR DET! Man blir helt fast, och läser ut en bok på ett par timmar.
    Böckerna handlar om "Isfolket", en släktsaga som börjar i mitten 1500 talet. Släkten härstammar från Tengel Den Onde som enligt legenden sålde sin själ till Djävulen. Detta drabbar ungefär en person i varje generation, som får "det onda arvet". För att bryta detta, måste man finna en kittel som Tengel den onde grävde ned, men ingen vet vart. Det onda arvet innebär oftast ett särpräglat utseende, speciella krafter och ibland ett ont sinne. I böckerna får man följa med kampen kring "det onda arvet" , vardagsbekymmer, kärlek och mer därtill. Det nämns också många historiska (verkliga) personer och händelser.


  • Drottning Silvia : En jubileumsbok .
    En bok där vår Drottning skriver och berättar om delar ut hennes liv. Hon berättar bland annat om hur det var att flytta till ett nytt land, och dessutom att lära sig drottningrollen. Silvia får också berätta själv kring uppståndelsen kring hennes far. Hon delar med sig av erfarenheter och hur hennes vardag ser ut.



Drottning Silvia : En jubileumsbok






  • American Sniper : Den amerikanske militärens dödligaste prickskytt .
    Chris Kyle var den främste prickskytten någonsin. Han hade 150 officiellt bekräftade dödsfall, och kallades för Djävulen. Detta är en memoar som handlar om Chris liv. Att han bestämde sig redan som åttaåring att han skulle ta värvningen, om livet i Navy SEAL i Irak och hans död.


 American Sniper








  • Ingen lätt dag : En elitsoldats självbiografi . Mark Owen, egentligen Matt Bissonette, låter läsaren ta del av livet som en elitsoldat i SEAL Team Six. Bland annat får man läsa om  hur de stormade huset där Usama bin Ladin befann sig och sköts till döds. Dessutom får man veta hur soldater väljs ut, och vad som förväntas av dem. 



Ingen lätt dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Så roligt att just DU vill kommentera!